Statut Fundacji im. Lesława A. Pagi
ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Fundacja pod nazwą „Fundacja” zwana dalej „Fundacją” ustanowiona jest przez:
1) Ewę Paga,
2) Paulinę Paga,
zwane dalej „Fundatorami”, Aktem Notarialnym z dnia 20 stycznia 2009 roku, Nr Rep. A 409/2009, sporządzonym przed asesorem notarialnym Katarzyną Jędrzejczak-Brzezińską, zastępcą notariusz Danuty Kosim-Kruszewskiej.
- Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. fundacjach (tekst jednolity: Dz. U. z 1991 r. Nr 46 poz. 203 z późn.zm) oraz na podstawie niniejszego Statutu.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
§2
- Siedzibą Fundacji jest Warszawa.
- Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
§3
- Fundacja działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.
- Dla wykonywania swych działań Fundacja może tworzyć oddziały i filie.
- Dla realizacji swoich celów Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§4
Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest Minister Gospodarki.
§5
- Fundacja może używać pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę.
- Fundacja może używać nazwy w języku angielskim: „The Lesław A. Paga Foundation”.
- Fundacja może ustanawiać odznaki i tytuły honorowe oraz przyznawać je, wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
ROZDZIAŁ II. CELE I ZASADY DZIAŁANIA
§6
- Celem Fundacji jest działalność wspierająca innowacje i rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości, działalność edukacyjna i oświatowo-wychowawcza promująca dobre praktyki w działalności gospodarczej, wspieranie rozwoju osobistego i czynny udział w szerzeniu różnorodności oraz odpowiedzialności społecznej, a także działania związane z wyrównywaniem szans.
- Odbiorcą działań Fundacji są: utalentowani studenci studiów wyższych oraz absolwenci zajmujący się problematyką gospodarczą, a także osoby starsze i seniorzy, osoby zagrożone wykluczeniem cyfrowym i społecznym, osoby o niskich dochodach, mniejszości społeczne.
§7
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- organizowanie i realizację programów edukacyjno-rozwojowo-mentoringowych w obszarach: finansowym, energetyki, ochrony zdrowia, innowacji, rozwoju osobistego i zawodowego, wspierania przedsiębiorczości, propagowania różnorodności, wyrównywania szans,
- przyznawanie stypendiów,
- Przygotowanie i wydawanie we współpracy z osobami, instytucjami, firmami partnerskimi, uczelniami wyższymi, raportów tematycznych w obszarach działania Fundacji,
- organizowanie konferencji, warsztatów, sympozjów, odczytów i wykładów,
- wspieranie i promowanie wśród polskich przedsiębiorców kultury organizacyjnej i stylu zarządzania opartych na najlepszych praktykach i wysokich standardach etycznych i profesjonalnych,
- przyznawanie nagród honorowych i materialnych,
- współpracę z polskimi i zagranicznymi uczelniami wyższymi, szkołami, osobami, instytucjami i organizacjami społecznymi działającymi w zakresie objętym celami Fundacji,
- wspieranie działalności innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
ROZDZIAŁ III. MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§8
- Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski w wysokości 2.500,00 złotych (słownie: dwa tysiące pięćset) w całości przekazany przez Fundatorów w częściach: 1.250,00 złotych (słownie: jeden tysiąc dwieście pięćdziesiąt) przez Ewę Paga i 1.250,00 złotych (słownie: jeden tysiąc dwieście pięćdziesiąt) przez Paulinę Paga oraz środki finansowe, nieruchomości i inne aktywa nabyte przez Fundację podczas jej działalności.
- Z Funduszu Założycielskiego na działalność gospodarczą przeznacza się kwotę: 1.000 złotych (słownie: jeden tysiąc).
- Dochody Fundacji mogą pochodzić w szczególności z:
a) darowizn, spadków i zapisów,
b) subwencji od osób prawnych,
c) dochodów z aktywów, nieruchomości i praw majątkowych,
d) odsetek bankowych,
e) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
f) dochodów z udziałów w zyskach spółek, w których udziały (akcje) zostały nabyte przez Fundację podczas jej działalności,
g) dochodów z działalności gospodarczej.
- Dochody pochodzące z darowizn, spadków, zapisów i subwencji mogą być przeznaczone na realizację wszystkich celów Fundacji, o ile ofiarodawcy nie postanowią inaczej. Zarząd Fundacji może nie przyjąć warunku ofiarodawcy. W takim przypadku Fundacja zwraca ofiarodawcy przekazane przez niego środki. Jeżeli przekazaniu środków nie towarzyszy określenie celu ich wykorzystania, Fundacja może przeznaczyć je na dowolny cel statutowy.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
§9
Fundacja odpowiada za zobowiązania całym swoim majątkiem.
ROZDZIAŁ IV. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA FUNDACJI
§10
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych w zakresie:
- pozostałych pozaszkolnych form edukacji gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B),
- wydawania książek (PKD 58.11.Z),
- wydawania czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z),
- pozostałej działalności wydawniczej (PKD 58.19.Z),
- działalności związanej z reprezentowaniem mediów (PKD 73.12),
- działalności związanej z organizacją targów, wystaw i konferencji (PKD 82.30.Z),
- działalności organizacji profesjonalnych (PKD 94.12.Z).
§11
Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§12
Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
ROZDZIAŁ V. ORGANY FUNDACJI
§13
Organami Fundacji są:
a) Rada Fundacji, zwana dalej „Radą”,
b) Zarząd Fundacji, zwany dalej „Zarządem”.
§14
- Rada składa się z 3 (trzech) do 17 (siedemnastu) osób.
- Członków Rady, powołują Fundatorzy.. O fakcie powołania danej osoby w skład Rady Fundatorzy informują Radę na piśmie lub e-mailem lub ustnie podczas posiedzenia Rady.
- Członkowie Rady nie mogą być członkami Zarządu.
- Członkowie Rady powoływani są na okres wspólnej kadencji. Kadencja Rady trwa 3 lata. Dopuszczalne jest powoływanie tych samych osób na następne kadencje Rady.
- Członkiem Rady nie może być osoba, która była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- Członkostwo w Radzie ustaje z dniem:
a) odwołania przez Fundatorów, w szczególności w przypadku:
i. nienależytego wypełniania funkcji członka Rady;
ii. naruszenia postanowień Statutu
iii. trwałej utraty zdolności do sprawowania funkcji na skutek choroby lub ułomności;
iv. zaistnienia innych okoliczności, które powoduję utratę zaufania do danego członka Rady;
przy czym o fakcie odwołania członka Rady Fundatorzy informują Radę oraz odwołaną osobę na piśmie lub e-mailem. Członkowie Rady otrzymują również uzasadnienie tego odwołania.
b) upływu kadencji;
c) śmierci;
d) złożenia przez niego rezygnacji;
e) prawomocnego skazania za przestępstwo popełnione umyślnie.
- Członkowie Rady nie pobierają wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji.
- Członkowie Rady mogą być jednocześnie członkami Kapituł przyznających nagrody i stypendia oraz członkami innych stałych i niestałych organów Rady.
§15
- Rada jest organem opiniodawczym oraz sprawuje stałą kontrolę nad działalnością Fundacji.
- Do kompetencji Rady poza sprawami wskazanymi w innych postanowieniach Statutu należy:
a) nadzór nad działalnością Fundacji;
b) określenie kierunków działalności Fundacji, uchwalanie rocznych programów działania Fundacji oraz jej planów finansowych;
c) z zastrzeżeniem postanowień § 18 Statutu Fundacji, powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji;
d) przyjmowanie corocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji, w tym także sprawozdań przedkładanych właściwemu ministrowi;
e) zatwierdzanie regulaminu pracy Zarządu i przyjmowanie regulaminu pracy Rady Fundacji;
f) ocena pracy Zarządu oraz udzielanie członkom Zarządu absolutorium;
g) proponowanie zmian Statutu oraz opiniowanie zmian Statutu przedstawionych Radzie przez Zarząd do zaopiniowania;
h) wyrażanie opinii we wszystkich uznanych przez nią za istotne sprawach w drodze uchwał podejmowanych z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu;
i) ustalenie wysokości wynagrodzenia członków Zarządu i zawieranie z nimi umów związanych z pełnieniem przez nich funkcji;
j) powoływanie i odwoływanie członków Kapituł przyznających nagrody i stypendia oraz uchwalanie regulaminów tych nagród;
k) podejmowanie uchwał w innych sprawach przedstawionych przez Zarząd lub każdego z Fundatorów.
- W celu realizacji swoich zadań kontrolnych, Rada w szczególności jest uprawniona do żądania od Zarządu przedstawienia dokumentów dotyczących Fundacji, a związanych z zakresem kompetencji Rady, o których mowa w ust. 2 powyżej.
§16
- Prezes Rady kieruje pracami Rady i reprezentują ją na zewnątrz.
- Do zawierania umów z członkami Zarządu upoważniony jest Prezes Rady.
§17
- Rada pracuje na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na sześć miesięcy.
- Posiedzenia Rady zwoływane są przez jej Prezesa z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu, Fundatora, lub co najmniej 1/3 członków Rady.
- Posiedzenia Rady prowadzi jej Prezes, a w razie jego nieobecności członek Rady wybrany przez obecnych na posiedzeniu członków Rady.
- Posiedzenia Rady mogą być zwoływane pisemnie lub telefonicznie, elektronicznie albo w formie ustnego zawiadomienia skierowanego bezpośrednio do jej członków.
- Posiedzenia Rady mogą być prowadzone telefonicznie lub elektronicznie (w formie wideokonferencji), w sposób umożliwiający porozumienie się wszystkich uczestniczących w nim członków. Za miejsce posiedzenia przeprowadzonego telefonicznie uznaje się miejsce pobytu prowadzącego to posiedzenie.
- Członkowie Rady mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Rady oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Rady lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. Oddanie głosu w tym trybie nie może dotyczyć spraw wprowadzonych do porządku obrad na posiedzeniu Rady ani powołania lub odwołania Prezesa lub członka Zarządu.
- W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć z głosem doradczym członkowie Zarządu, Fundator lub inne zaproszone przez nią osoby.
§17a
- Z zastrzeżeniem postanowień ust. 2 poniżej, § 22 oraz § 23 , uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów.
W przypadku oddania równej liczby głosów decyduje głos prowadzącego obrady. W przypadku ustanowienia Rady w składzie 3 osób do podjęcia uchwały Rady niezbędna jest obecność co najmniej 2 osób.
- Uchwały Rady w sprawie powołania i odwołania Prezesa oraz członków Zarządu zapadają większością 2/3 głosów.
- Uchwały Rady mogą być podejmowane bez odbycia posiedzenia w drodze głosowania pisemnego.
- W przypadku podejmowania uchwały w trybie, o którym mowa w ust. 3, projekt uchwały powinien być przekazany wszystkim członkom Rady wraz z pismem Prezesa Rady Fundacji, w którym określa sposób, termin i miejsce dostarczenia podpisanej przez członka Rady uchwały lub przekazuje prośbę o głosowanie za pośrednictwem poczty elektronicznej.
- Uchwała podjęta w trybie obiegowym jest ważna po podpisaniu jej przez co najmniej połowę członków Rady.
- Uchwała podjęta w trybie głosowania za pośrednictwem poczty elektronicznej jest ważna i traktowana jako oficjalny oddany głos w podejmowaniu Uchwały.
- Prezes Rady powiadamia członków Rady o wyniku głosowania nad uchwałą.
- Treść uchwały Rady podjętej w trybie, o którym mowa w ust. 3, Prezes Rady przedstawia Radzie do wiadomości na najbliższym posiedzeniu.
- Uchwały w przedmiocie zmiany Statutu oraz likwidacji Fundacji, nie mogą być podejmowane w trybie, o którym mowa w ust. 3 powyżej.
Zarząd Fundacji
§18
- Zarząd składa się z 1 do 4 członków, w tym Prezesa Zarządu.
- W przypadku większej niż 1 liczby Członków Zarządu, jeden z Członków zarządu pełni funkcję Członka Zarządu ds. Operacyjnych. Kompetencje i zadania Prezesa Zarządu i Członka Zarządu ds. Operacyjnych w tym przypadku reguluje §20
- Zarząd Fundacji powoływany jest przez Radę spośród osób zaproponowanych przez Fundatorów.
- Kadencja Zarządu oraz każdego z Członków Zarządu trwa trzy lata.
- Członkowie Zarządu z wyłączeniem Prezesa Zarządu mogą być odwołani przez Radę w każdym czasie.
§19
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przekazując informację ustnie w dniu posiedzenia, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, na co najmniej 1 dzień przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Uchwały Zarządu dotyczą spraw strategicznych z punktu widzenia Fundacji.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji uprawniony jest jednoosobowo Prezes Zarządu Fundacji lub łącznie dwóch członków Zarządu Fundacji.
§20
- Do kompetencji Zarządu należy:
- podejmowanie wszelkich działań i decyzji na rzecz i w imieniu Fundacji nie zastrzeżonych do kompetencji Rady.
- kierowanie działalnością Fundacji i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- przyjmowanie darowizn, spadków, zapisów i subwencji,
- sporządzania rocznego planu finansowego i rocznego sprawozdania z działalności Fundacji oraz przedstawianie ich do zatwierdzenia przez Radę,
- podejmowanie decyzji we wszelkich innych sprawach nie przekazanych do kompetencji Rady Fundacji.
- ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad wynagradzania oraz wielkości środków na wynagrodzenia i nagrody dla pracowników Fundacji, z zastrzeżeniem ust. 3.
- W przypadku powołania do Zarządu Fundacji Członka Zarządu, który obejmuje funkcję Członka Zarządu ds. Operacyjnych, podział kompetencji między Prezesem Zarządu a Członkiem Zarządu rozkłada się zgodnie z ust. 3 §20.
- Kompetencje Prezesa Zarządu w przypadku Zarządu składającego się z więcej niż 1 Członka należą kompetencje wymienione w ust. 1 §20, z wyłączeniem kompetencji, które należą w tym przypadku do Członka zarządu ds. Operacyjnych:
- zarządzanie zespołem Fundacji,
- zarządzanie biurem,
- zarządzanie kadrami (poza kompetencjami przydzielonymi Prezesowi Zarządu),
- nadzór nad PR Fundacji,
- zarządzanie społecznością Alumnów Fundacji.
- Bez zgody Rady, Zarząd może wydatkować środki finansowe w granicach i na zasadach określonych w planie finansowym Fundacji.
- Zarząd co roku, do dnia 31 grudnia zobowiązany jest przedkładać Radzie roczny plan finansowy Fundacji na przyszły rok, a do dnia 1 czerwca roczne sprawozdanie z działalności Fundacji w poprzednim roku.
- Plan i sprawozdanie podlega zatwierdzeniu przez Radę.
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów, głos Prezesa Zarządu jest rozstrzygający.
§21
Członkowie Zarządu mogą być wynagradzani z tytułu pełnienia swoich funkcji.
ROZDZIAŁ VI. ZMIANA STATUTU
§22
- Zmiana Statutu nie może dotyczyć istotnych zmian celu Fundacji.
- Z zastrzeżeniem postanowień ust. 4 zmian w Statucie dokonuje Rada większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy składu Rady.
- Zmiany uchwalone przez Radę wymagają zatwierdzenia przez Fundatorów.
- Decyzję w sprawie zmiany Statutu mogą również podjąć Fundatorzy w drodze uchwały.
ROZDZIAŁ VII. LIKWIDACJA FUNDACJI
§23
- Fundacja może być zlikwidowana w przypadku osiągnięcia celów, dla jakich została powołana bądź po wyczerpaniu się jej środków finansowych i majątku, na skutek decyzji podjętej przez Radę Fundacji, a także na wniosek Fundatorów.
- Do podjęcia decyzji w przedmiocie likwidacji Fundacji niezbędna jest obecność 2/3 składu Rady Fundacji i zgoda wszystkich obecnych na posiedzeniu członków Rady Fundacji.
- Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w przypadku likwidacji Fundacji na wniosek jej Fundatorów, w takim przypadku podstawą likwidacji jest uchwała Fundatorów.
- W razie likwidacji Fundacji funkcję Likwidatora pełni Prezes Zarządu Fundacji bądź inna osoba wyznaczona przez Radę Fundacji.
- Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się, instytucjom, których działalność odpowiada celom Fundacji, wskazanym w tym celu przez Radę Fundacji.
ROZDZIAŁ VIII. POŁĄCZENIE Z INNĄ FUNDACJĄ
§24
- Dla efektywnej realizacji celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją. Połączenie może się odbyć jedynie poprzez przejęcie innej fundacji (przez inkorporację).
- Decyzję w sprawie połączenia z inną fundacją podejmują Fundatorzy w formie jednomyślnej uchwały wszystkich Fundatorów, podjętej w głosowaniu jawnym.
ROZDZIAŁ IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§25
Fundacja składa organowi nadzoru, określonemu w § 4 Statutu, coroczne sprawozdania ze swej działalności w roku ubiegłym.