ikona-menu2

Wiedza, liderzy i kompetencje przyszłości

Rozmowa z Katarzyną Tyczką z Fundacji Empiria i Wiedza.

Motto Fundacji to „Wiedza to paliwo, które pozwala zwykłym ludziom, na osiągnięcie rzeczy niezwykłych…” Dlaczego to właśnie wiedzę przedkładacie nad szczęście, przebojowość czy głód sukcesu?

Myślę, że zdobywanie wiedzy prowadzi nas do osiągania szczęścia, zarówno w pracy jak i w domu, jest narzędziem do osiągania sukcesu.

Posiadając wiedzę z wielu obszarów, możemy lepiej radzić sobie z wyzwaniami i trudnościami, co w dłuższej perspektywie przekłada się na głębsze i bardziej stabilne poczucie spełnienia. Wiedza pozwala na rozwijanie innowacyjnych rozwiązań, które mogą poprawić jakość życia dla wszystkich.

Wiedza stanowi fundament, na którym można budować zarówno osobiste sukcesy, jak i szeroko pojęty rozwój społeczny. To ona pozwala nam działać skutecznie i odpowiedzialnie na rzecz rozwoju kapitału społecznego.

Wspieracie projekty kształcące liderów.  Jaki zatem powinien być lider przyszłości?  

W mojej opinii, lider przyszłości powinien łączyć w sobie zarówno odpowiednie cechy charakteru, jak i konkretne kompetencje. Coraz częściej wskazuje się, że liderzy powinni być wyposażenie w tzw. kompetencje miękkie, takie jak empatia, elastyczność.

Rozumienie i współczucie dla innych członków zespołu buduje zaufanie i tworzy pozytywne środowisko pracy. Empatyczny lider jest w stanie lepiej komunikować się i motywować swoich pracowników. W obliczu szybkich zmian technologicznych i społecznych, elastyczność jest niezbędna. Lider przyszłości musi być otwarty na zmiany, gotowy do adaptacji i chętny do nauki nowych umiejętności.

W dzisiejszym świecie technologia i innowacje odgrywają kluczową rolę, zatem niezbędna jest umiejętność ich wykorzystania do optymalizacji procesów i zwiększenia efektywności realizowanych zadań. Poza tym, lider musi być też w stanie nie tylko przewidywać zmiany, ale także skutecznie nimi zarządzać, wprowadzając innowacje i motywując zespół do adaptacji. Uważam, że szczególną rolą liderów przyszłości jest umiejętność rozpoznawania talentów w zespole. Skuteczne zarządzanie talentami polega na inspirowaniu pracowników do rozwijania swoich umiejętności i maksymalizowania ich potencjału.

Czy w kadrach menadżerskich w strategicznych sektorach polskiej gospodarki te cechy i kompetencje są obecne? Jakie należy wzmacniać?

Z całą pewnością kadry menedżerskie kładą nacisk na rozwój swoich kompetencji i podejmują trud podążania za zmieniającą się rzeczywistością. Różne badania wskazują, że polskie kadry menedżerskie wykazują się kluczowymi cechami i kompetencjami, jednak istnieje potrzeba dalszego ich wzmacniania. Szczególnie warto skoncentrować się na rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, zarządzaniu zmianą oraz zarządzaniu talentami. Inwestowanie w te obszary przyczyni się do lepszego przygotowania liderów na wyzwania przyszłości i zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki.

Podziel się wpisem