„
Akademia to nie tylko perspektywa na rozwój ścieżki kariery, ale i szansa na nawiązanie kontaktów na całe życie. Menlo Electric to prawdopodobnie pierwsza firma, która została założona przez dwóch absolwentów programów Fundacji.
Marta Płowiec, Fundacja Pagi (MP): Marta, jesteś Alumnką Akademii Energii, wracasz do Fundacji jako współzałożycielką firmy Menlo Electric, gdzie pełnisz też funkcję CFO. Jesteś świetnym przykładem dla najmłodszych członków społeczności. Ale zacznijmy od początku. Jak zaczęła się Twoja kariera w branży energetycznej?
Marta Walendzewicz: Pierwszy raz zetknęłam się z tą branżą jako uczestniczka III edycji Akademii Energii organizowanej przez Fundację Lesława A. Pagi. To program, który zrzesza ambitnych ludzi, wiążących swoją przyszłość zawodową z branżą energetyczną. Akademia daje uczestnikom możliwość czerpania wiedzy od praktyków branżowych z naprawdę różnych dziedzin. Po jej zakończeniu, uczestnicy mają szansę na płatny staż w jednej z firm partnerskich. To właśnie dzięki niej ukierunkowałam swoje zainteresowania w stronę energii.
MP: A co sprawiło, że zdecydowałaś się dołączyć do Akademii Energii?
Marta: O programie opowiedział mi znajomy, absolwent wcześniejszej edycji. Jako że sektor energetyczny wydawał mi się bardzo ciekawy i wpływający na cały obieg gospodarki, zgłosiłam się, a potem przeszłam przez proces rekrutacji, który składał się z testu oceniającego umiejętności oraz z rozmowy wstępnej. Dzięki tej selekcji do programu trafiają osoby faktycznie zainteresowane branżą energii, ambitne, chętne rozwoju i nawiązywania kontaktów.
MP: W czym tkwi fenomen Akademii Energii? Co sprawiło, że program tak mocno zaważył na Twojej karierze?
Marta: Program zrzesza uzdolnionych studentów i absolwentów, którzy nie tylko chcą rozwijać się w branży energetycznej, ale także rozumieją, że biznes opiera się na dobrych relacjach i zaangażowaniu. Akademia daje praktyczną i skondensowaną wiedzę, w myśl idei stworzenia społeczności dla rozwoju, inspirowania i kształcenia liderów jutra. A ponieważ jej uczestnikami są osoby o różnych profilach – od prawników, po inżynierów – przepływ wiedzy odbywa się nie tylko na linii wykładowcy-uczestnicy, ale także między samymi członkami programu.
MP: Jak wygląda ta praktyczna strona zajęć w Akademii Energii?
Marta: Program składa się z warsztatów, spotkań z liderami z branży energetycznej, dyskusji z prowadzącymi i uczestnikami, a finalnie ze stażów w firmach partnerskich. Uczestnicy przez 2 miesiące spotykają się z najciekawszymi osobistościami z sektora, poznają świat usług energetycznych, nowych technologii, ale i uczą się umiejętności miękkich. Dzięki temu zyskują kompetencje niezbędne do osiągnięcia sukcesu w tej branży.
MP: Zainteresowani mają więc szansę, ponieważ w tym roku Akademia Energii organizuje już XI edycję programu.
Marta: Zgadza się. Tegoroczna Akademia, skupi się na rozwiązaniach przyszłości pod hasłem „Czy zabraknie nam energii? O bezpieczeństwie energetycznym w dobie transformacji.”
MP: Spotkania z liderami biznesu i branży energetycznej na pewno owocują wieloma relacjami biznesowymi i przyjaźniami, prawda?
Marta: Oczywiście, Akademia to nie tylko perspektywa na rozwój ścieżki kariery, ale i szansa na nawiązanie kontaktów na całe życie. Menlo Electric to prawdopodobnie pierwsza firma, która została założona przez dwóch absolwentów programów Fundacji. Bartka Majewskiego, czyli drugiego współzałożyciela Menlo, poznałam właśnie podczas jednego z wydarzeń organizowanych przez Fundację Pagi.
MP: No właśnie, obecnie firma Menlo Electric to jeden z najszybciej rozwijających się dystrybutorów fotowoltaiki w Europie. Jak udało się Wam to osiągnąć?
Marta: Do naszego rozwoju przyczyniło się wiele czynników. Ważne było szybkie zbudowanie zgranego zespołu ambitnych profesjonalistów. Od początku byliśmy też nastawieni na formowanie trwałych relacji z liderami w swoich branżach. Chcemy być najlepsi w tym, co robimy i dlatego wiążemy się z najlepszymi. Dzisiaj jesteśmy jednym z 5 największych dystrybutorów w Europie dla globalnych liderów w produkcji modułów fotowoltaicznych, jak Jinko Solar i Risen Energy. Z tego samego powodu współpracę w zakresie finansowania zawarliśmy z mBankiem i KUKE. Rozpoczęliśmy działalność w 2020 r., a w tym roku przekroczyliśmy już 600 mln przychodów.
MP: Menlo Electric jest przykładem polskiej firmy o międzynarodowej skali działalności. Czy taka strategia przyświecała Wam od początku?
Marta: Zakładając Menlo Electric od razu wiedzieliśmy, że chcemy budować spółkę o co najmniej europejskiej skali. To zdeterminowało profil rekrutowanych osób oraz sposób budowania sieci sprzedaży i logistyki. Obecnie sprzedajemy komponenty fotowoltaiczne na 20 rynkach europejskich. Ponad 70% naszych przychodów pochodzi spoza Polski. Obsługujemy klientów z 7 centrów logistycznych od Walencji i Rotterdamu po Gdańsk i Pireus. Wychodzimy też poza granice kontynentu – w maju zrealizowaliśmy pierwsze dostawy do Libanu.
MP: Firma Menlo Electric jest po raz pierwszy jednym z partnerów Akademii Energii. Jakie będzie Wasze zaangażowanie w program?
Marta: W ramach tegorocznej Akademii przeprowadzimy warsztaty, chętnie też zaprosimy absolwentów na staż do naszej firmy. Menlo Electric jest jednym z najszybciej rosnących dystrybutorów fotowoltaiki w Europie. Absolwenci mają więc szansę na rozwój w dynamicznym i międzynarodowym środowisku – to świetny start do kariery zawodowej.
MP: Na koniec, powiedz nam, jakie wartości przyświecają Ci w życiu zawodowym?
Marta: Cieszy mnie możliwość tworzenia czegoś nowego i pracy z grupą zmotywowanych osób. Jako współzałożycielka Menlo miałam niezwykłą szansę zbudować firmę całkowicie od zera. Ogromną satysfakcję dała mi możliwość stworzenia zespołu zajmującego się finansami naszej spółki, który składa się zarówno z osób o wieloletnim doświadczeniu, jak i stawiających pierwsze kroki w pracy. Jest to dla mnie ważne, że tworzę firmę, która przyczynia się do transformacji energetycznej nie tylko w naszym kraju, ale jest też liderem w regionie.